Under et virksomhedssalg tænker de fleste måske på selve det kontraktgrundlaget og værdisætningen. Men hvad med f.eks. de ansattes fremtidige situation? Eller er den økonomiske og skattemæssige struktur optimeret til et virksomhedssalg? De færreste har tilstrækkelige erfaringer med at lave et virksomhedssalg, og for de flestes vedkommende er det første gang de står over for at skulle sælge sin virksomhed. Derfor er det vigtigt at man allerede tidligt i processen involverer eksterne parter som er erfarne og kyndige på området. På den måde kan man få mange års erfaring med ind i hele processen omkring et salg af en virksomhed.
En modning af en virksomhed har til formål at gøre virksomheden indbydende for en potentiel køber, og samtidig øge værdien af virksomheden. I princippet bør en virksomhed altid være klar til et virksomhedssalg, hvis den vel og mærke er drevet optimalt. Disse tiltag som kan være med til at gøre din virksomhed mere attraktiv for en køber;
En virksomhed er som udgangspunkt ikke mere værd end hvad der er nogen der vil give for den. Og det kan være en stor udfordring at finde den køber som er den rigtige til virksomheden. Valg af køber kan både have betydning for virksomhedens fremtidige udvikling og dens salgsværdi.
Nogle eksempler på typiske købere af ens virksomhed kan f.eks. være medarbejder og familemedlemmer (typisk kaldt interne købere), samt konkurrenter, samarbejdspartnere, venture selskaber eller private investorer (typisk kaldt eksterne købere).
Køberen ved et virksomhedssalg kan desuden være en “aktiv” eller “passiv” køber, hvilket vil sige at de enten bliver en ejer der deltager i den daglige drift eller “kun” ejer virksomheden, men ellers ikke vil have noget at gøre med den. Sælgeren af virksomheden bør overveje hvem man er villig til at sælge til, og hvad virksomheden har brug for. Både salgsmodel og overtagelsesmodel kan afhænge meget af hvilken type køber du finder.
Hvem overtager typisk virksomheder;Der kan være stor forskel på hvad man får ud af et salg af en virksomhed efter skat, alt efter hvordan man har klargjort salget. Virksomhedsformen og konstruktionen er vigtig i sammenhæng med et virksomhedssalg, og der kan være mange penge at spare ved at vælge den rigtige sammensætning. En anden, meget relevant faktor er selve overdragelsesformen. Typisk skelner man imellem to forskellige overdragelsesformer;
Forskellen er især i hvordan man hæfter. Ved overdragelse af aktiverne hæfter køber ikke for eventuelle forsømmelser og fejl over for kreditorer, kunder mv. Ved overdragelse af aktierne så vil køber hæfte for forsømmelser og fejl. Desuden er beskatningen på de to scenarier forskellige. Derfor vil det også være en del af den endelige forhandling.
Det er vigtigt at finde ud af hvordan værdien af ens virksomhed bør gøres op. Det er vigtigt at få afstemt forventningerne til dette punkt tidligt i forløbet, og hvis du ikke selv har fuldt indblik i reglerne, så er det vigtigt at få professionel hjælp. Læs mere om værdiansættelse.
En god beskrivelse af virksomheden er essentiel for at kunne tiltrække potentielle købere til et fremtidigt salg af virksomheden. Beskrivelsen skal være en korrekt beskrivelse af virksomhedens tilstand. Det vil sige at man både skal beskrive styrker og svagheder. På den måde minimeres risici for køberen, og det signalerer samtidig et reelt billede af virksomheden. Det kan ultimativt resultere i en højere pris og fjerne en masse konflikter imellem sælger og køber.
Salgsmaterialet skal vise køberen hvilke styrker og fremtidige muligheder som virksomheden har. Find de unikke ting ved virksomheden frem, og gør noget ud af at beskrive de barrierer som holder potentielle konkurrenter ude af markedet. Husk også at beskrive svagheder og trusler, de er mindst lige så vigtige som styrker og muligheder. Hvis de ikke er beskrevet, så kan de ultimativt nedsætte salgsbeløbet.
Sørg for at få professionel hjælp til disse ting. De kan være nemt at stirre sig blind på sin egen virksomhed, og der kan være mange skjulte værdier, f.eks. i varemærker, designs og patenter. Yderligere er der den goodwill som virksomheden typisk har bygget op igennem årene.
Det er vigtigt at være 100% ærlig omkring virksomhedens tilstand og situation. Hvis der efter virksomhedssalget dukker forhold op sælger har tilbageholdt, eller misinformeret omkring, så kan køber rejse et erstatningskrav imod sælger. En måde at minimere den risicien er ved at lade køber lave en due diligence. Og det vil som regel også være et naturligt trin i processen. En Due Diligence giver køber ret til at afdække forhold som ikke er fremgået af det materiale som sælger ellers har præsenteret køber for. En Due Diligence laves typisk sideløbende med forhandlingerne omkring aftalevilkår og pris. Evt. opdagelser under Due Diligence kan påvirke prisen både positivt og negativt, alt efter hvad der bliver fundet. Se nærmere omkring hvad en Due Diligence indeholder
At være 100% ærlig omkring sin virksomhed, hvad der er af styrker og svagheder, hvordan markedet hænger sammen mv. kan være en svær proces, specielt hvis det er fremmede købere af ens virksomhed. Nogle gange er det endda konkurrenter man potentielt skal sælge til. En NDA (fortrolighedserklæring) kan være med til at sikre sig at køber ikke uberettiget bruger den viden han får opbygget i løbet af forhandlingerne.
Det er vigtigt at man møder forberedt op til forhandlingerne. En god forberedelse kan gøre forhandlingerne både nemmere og hurtigere for begge parter.
Det er vigtigt at få det forestående virksomhedssalg lukket af korrekt. F.eks. er der følgende punkter som der skal overvejes;
Yderligere vil der typisk være en masse andre aspekter, men disse afhænger af den specifikke handel.
Ovenstående informationer er generelle. Det er ikke sikkert, at de passer i den konkrete situation. Vi anbefaler at I, forinden en vigtig beslutning, rådfører dig med en advokat eller en anden professionel rådgiver.
Få tilbud fra 3 advokater der er specialiserede i salg af virksomhed.
Vi har samlet specialiserede advokater og rådgivere indenfor salg af virksomhed. Du bliver således kun kontaktet af personer med stor kompetence indenfor netop området virksomhedssalg.
Vores konsekvente guidelines for medlemmerne og løbende tilfredshedskontrol gør at du kun sættes i kontakt med de mest kompetente advokater inden for salg af firma.
Efter vi har modtaget din henvendelse omkring salg af virksomhed, udvælger vi op til 3 advokater eller andre juridiske rådgivere, der kan hjælpe dig, og som vi har gode erfaringer med.
Du kontaktes indenfor 1 arbejdsdag for en uforpligtende dialog omkring opgaven og afgivelse af tilbud eller estimat.
Med jura-guide.dk finder du hurtigere den rigtige rådgiver til opgaven, og slipper for selv at bruge tid på at afdække markedet for kvalificeret juridisk hjælp indenfor bl.a. virksomhedssalg.
Det er 100% gratis at anvende denne side til at indhente tilbud fra advokater og andre juridiske rådgivere.
Det er også helt uforpligtende, og du behøver ikke benytte dig af de tilbud, som du har modtaget omkring salg af firma.